jadi penterjemah (2)

on 5.9.07


akhirnya i`m back here in front of this PC untuk sambung berkongsi pengalaman bersama ikhwah dari parlimen Palestine =)

hari bersejarah 21 ogos mencatatkan satu sejarah tersendiri dalam hidup saya =) pada asalnya "keluarga karisma international" menerima jemputan dari ikhwah dari UniKL MIAT untuk menyertai majlis memperingati hari al-Quds sedunia yang mereka anjurkan di tempat mereka.. jadi all the "family"members berkumpul di tangga besar sebelum bergerak menaiki avanza nela yang bersejarah ke MIAT..dalam masa yang sama saya mendapat panggilan talifon dari Dato` Mustafa Kamal untuk menemani beliau dan Pak Selamat di Mines Resort untuk dinner bersama akh khaleel al-misry . dalam perjalanan kami ke MIAT saya minta Big Bro Safwan untuk singgah di Mines resort dan meninggalkan saya disana..kami berjanji untuk berjumpa kembali di MIAT kerana perancangan asalnya,setelah selesai dinner kami (saya,Pak Mus,Pak Selamat dan deligasi menteri HAMAS akan ke MIAT untuk sesi perkongsian dengn pelajar di sana)

Tiba di Mines saya menunggu beberapa minit sebelum Pak Mus dan Pak Selamat sampai bersama seorang lagi penterjemah senior,Ust Ahmad dari serdang..Dengan lahjah `ammy mesir yg begitu cair sekali..beliau menghubungi Akh Khalel dari lobby hotel Mines..setelah hampir 15 minit beliau akhirnya turun bersama bebrapa orang pelajar falestin dari UIA yang merupakan kenalan saya juga =) setelah besalaman mereka meninggalkan kami bersama akh khalil dan pengawal peribadi beliau..

kami kemudian ke ruang makan dan membuat tempahan..sementara menunggu hidangan tiba
kmi memulakan perbualan dengan berta`aruf ringkas..tentang asal,latar belakang pendidikan dan sedikit tentang keluarga..seterusnya saya memperkenalkan kepada beliau tentang Jamaah Islah Malaysia (JIM) dan sayap Mahasiswa JIM, Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia (Karisma) tentang aktiviti-aktiviti da`wah dan tarbiyah dan khususnya aktiviti "memasyarakatkan" isu falestin kepada masyarakat Malaysia.Sempat juga saya bercerita tentang program fast 2 fund kami kepada beliau,dia mencadangkan agar diperluaskan lagi ke peringkat antarabangsa kerana dengan cara berpuasa dan menderma ini kesan dan penghayatannya lebih berkesan dan mendalam =) tentang kutipan dana pula kami bertanyakan pula tentang saluran2 alternatif yang boleh kami salurkan selain al-quds institution,then we realized that banyak lagi saluran yang reliable dan telus selain terus ke masjid al-Aqsa dana untuk pembangunan modal insan juga mat diperlukan bagi melhirkan lebih ramai pewaris perjuangan!!

kemudian sesi kami menghujam soalan kepada mereka,tentang hubngan HAMAS dan HizbuLlah,tentang HAMAS dan FATAH,tentang kekutan Dahlan dan Mahmoud Abbas dan juga tetang pelan jangka masa panjang HAMAS juga tentang sambutan rakyat terhadap HAMAS =) (terlalu panjang dan complicated perbincangan kami untuk diceritakan..mungkin di warkah lain ;p)

setelah selesai jamuan semua baru kami sedar sudah lewat dan mustahil untuk ke MIAT..pada masa yang sama my phone battery dah mati so they(my family at MIAT) contacting me trough pak mus n pak selamat..then selesai semua Pak pengurusi Aman Palestin tiba untuk mengambil alih perbincangan..kami bertukar hadiah dan bergambar sebelum kami beransur pulang..Oleh kerana kesuntukan masa setelah mengahntar Pak Mus ke cawangn no 2 beliau saya dan Pak Selamat bergegas ke tol Bangi dan menunggu Avanza menjemput saya di sana..Dengan serba salah Pak Selamat meninggalkan saya keseorangn di plaza Tol bangi..

rasa bersalah sangat sebab menghampakan orang2 yang menantikan akh-khalil al misry =( di MIAT..terutama yang tidak sihat itu..maaf sangat2 ye..


2 comments:

Mashizaki Keikan said...

hoho... moja... nanti enta sambung lagi... post kat emial gensix...

Mashizaki Keikan said...

ops... email