[ 2 ]

on 17.4.07

seawal pagi kami telah dikejutkan oleh azan subuh yang dikemundangkan dari masjid Universiti Yarmouk,shahdu dan mengasyikkan..dengan diringi oleh cuaca serendah 15 `c kami terpaksa jua menggagahkan kaki untuk berwudhu` dan menunaikan solat subuh..setelah selesai menunaikan tanggungjawab yang keDua itu kami menyambung berehat seketika hehe kononnye keletihan seharian di dalam pesawat..seterusnya kami meneruskan hari dengan besarapan dikedai `Aish Hena mengimbau kembali nostalgia ketika menetap di Amman,suwaileh 15 tahun yang lalu..hehe takde la banyak sgt memori yang ade tapi bolehlah sikit-sikit nak imbau kan..






selepas kenyang kami meneruskan perjalanan kami ke beberapa tempat lain seperti dukkan musta`mal dan bait al-a`tar..disini saya banyak memerhati kelakuan manusia..hehe sememangnya sudah menjadi hobi saya memerhati tingkah laku manusia..ermm mungkin hobi yang tidak patut dicontohi tetapi ermm...



"sesungguhnya kami ciptakan anda dari pelbagai qaum dan bangsa untuk berkenalan/berkongsi pengalaman/memahami..semulia-mulia kamu disisi Allah ialah yang paling bertaqwa"


[alhujraat : 13]




kami menaiki mini-bus yang dikenali dengan nama coster ke mudawwar baladi dan berjalan kaki di kaki-kaki lima bangunan kedai disituyup benarlah kata-kata Allah itu..kami dapat melihat pelbagai ragam manusia yang berbagai rupa dan warna..jelmaan zahir yang melambangkan ketaqwaan itu telah menjadi first impression kami terhadap mereka..namun tanggapan kami terhadap masyarakat arab tidak pernah tetap..ada yang begitu peramah dan baik hati dan tidak kurang yang sombong dan biadap..kami benar-benar menghargai nikmat masyarakat majmu` yang perihatin di Malaysia..hujan emas di negara orang , hujan batu di negara sendiri..seronok lagi negara sendiri..namun tiada selangkah pun di malaysia yang dapat memberikan pengalaman sebegini bagi saya..saya tidak hairan mengapa ummat islam tidak dapat bersatu..segala tembok pemisah passport,visa,segala tembok dan nama telah menjadikan ummat islam lupa bahawa kita bersatu dinaungan Aqidah,naungan Tauheed..bila lagi semua mimpi indah ini bakal menjadi kenyataan..hehe berusaha berusaha dan tereus berusaha wahai ummat semua..kita bersama berusaha ye..
seterusnya kami ke Suq Al-musta`malat dimana barang-barang terpakai dijual..kasut,jeans jaket ke pakaian dalam terdapat dijual disini dan semuanya terpakai..agak sukar untuk diterima akal apabila melihat pakaian dalam bundle..mungkin cara mereka berbeza biarkanlah..
setelah selesai membeli yang sesuai kami ke bait al-Ataar kami kesana dengan budaya budi bahas dan peramah kami memeriahkan kedai tersebut dan bergambar bersama pekedai tersebut..hehe mungkin terlalu gembira apabila gambarnya di tangkap..beliau memberikan semua yang ingin kami beli dengan percuma..sungguh kami tak sangka..jualan yang sepatutnya memberikan keuntungan 5 dinar( darab 5 untuk nilai ringgit ) diberikan secara percuma..semoga Allah merahmati perniagaan beliau..
sebelum masuk waktu zohor kami ke sebuah restoran atau lebih kelihatan seperti warung menjual kebab untuk makan tengahhari..harga kira-kira sama seperti harga sate di malaysia kami dapat menikmati kabab yang sungguh mengenyangkan ini..
dalam perjalanan pulang..kami memasuki hampir semua kedai buku yang kami temui..Sungguh kami dapati budaya ilmu yang berbeza antara kita dan mereka..kadar penulisan dan pembacaan masyarakat disana cukup memberangsangkan..tidak hairanlah jika perniagaan buku di negara ini boleh memperoleh keuntungan walaupun menjual buku-buku dengan harga yang murah..
disebelah petang pula kami bersama pelajar-pelajar perubatan dari malaysia beriadah di padang futsal universiti yarmouk..sempat berjumpa kenalan-kenalan lama seperti ashraf,ibrahim a.k.a bayam,nubhan dan faisal yang juga tinggal di sekitar penginapan kami ini..
setelah penat seharian kami berehat dirumah di malam hari..hehe tetapi bak kata nela jangan duk dalam umah lame-lame rugi saya dan aiman pun keluar dan berjalan-jalan di sekitar kawasan kami..di sini malam harinya lebih happening jualan-jualan di kaki lima menawarkan pelbagai barangan menarik dengan harga yang cukup rendah..sempat la saya membeli beberapa barangan yang sukar untuk di dapati di Malaysia..
p/s
maaf sangat-sangat tak tau nape untuk upload gambar rate dia rendah sangat..tapi download cepat je..





4 comments:

Nihlah Johari said...

hoho.. bestnye.. yeap jalan jalan jalan dan jalan.. dan makan! hehehe ;) rindunye ana kat jordan....

keep updating! ;)

[ Nazihah ] said...

huhuhu..
bestnya !!!
seronoknya !!!
terus update eh..
tak dapat pergi, baca pun jadilah..

'Umayr SRA said...

Mujahid!! Limaadza lam taktubuu fii l-'arabiy?

Enta fii daulati l-'arab, izan, uktub fii lisaanihim.

Alang-alang boleh la betulkan bahasa ana, huahahahah!!! Sengal la 'Umayr lama tak nulis/cakap 'Arab. Skang nih kempunan tak reti-reti nak paham Qur'an tanpa tarjamah.

Mashizaki Keikan said...

hoho... sodapnya dia berjalan!!