[ 8 ]

on 25.4.07

menaiki tut-tut untuk ke makam arbain
the crew a.k.a orang lame syiria wah & fizi
perjalanan ke makam arbain

tumbuhan yang hanya ade kat lereng-lereng bukit


pemandangan dari atas bukit makam arbain

ni la sekolah kami..ma`ahad kiftaro a.k.a abu nour


masjid umayyad..malangnye bateri kamera dah lemah tak leh nak fokus

ini lnilah pemandangan kota syam yang kebanyakan bangunannya masih bangunan lama

kembara jiwa dan raga ini moga-moga kembali dengan semangat baru!!


makam arbain..dikatakan sebagai tempat berlakunya pembunuhan pertama di dunia ini..tidak lain dantidak bukan pembuhan qabil dah habil..makam disini tidak membawa maksud maqbir atau tempat pengebumian tetapi tempat sesuatu berlaku..mungkin tempat nabi2 pernah berzikir,duduk,sujud atau beruzlah..di makam arbain ini..dikisahkan setelah pembunuhan berlaku..bukit yang terperanjat melihat pembunuhan pertama tadi ingin menelan si pembunuh..tetapi malaikat jibril menahan mulut bukit tadi..so kat dalam tu ade la lidah bukit n tapak tangan jibril..kat bekas tapak tangan tu siap ade air menitik..dikatakan air mata bukit..waAllahu a`alam ke sohehan cerita ni..tapi real la bile nengok..dan di tempat yang sama juga dikatan nabi Allah Ibrahim dan khidir pernah beruzlah..

3 comments:

-[[`abyd]]- said...

jap2..akak jadi pening..haha..saje buat2 pening..sape y amek gmbr sume nih.memane gmbr ade nta,haha..faham x?..cm ade org y volunteer jadi cameraman spjg safar korg jek..uhuk~

mujahid said...

hehe tu la pasal..camera sekarang ade timer kan =p ana jadi ajk kamera kat sini..kadang2 mintak shahir yang amikkan gambar ana..sepakat membawa banyak gambar kan??

-[[`abyd]]- said...

name kete tu tut tut ke......musykil.keke