Innama Hua Allah,Waljannah..

on 4.8.06

Bismillahirahmannirrahim..

Akhirnya setelah di uji dengan pelbagai dugaan yang begitu menduga,I`am back!!!hehe
Nikmat,ruang dan peluang mengikuti tarbiyah cukup terasa bermakna..dalam satu halaqah baru2 ini cukup memberi kesan yang cukup mengujakan hati ini..
Al-Barra` ibn Malik adalah lambang kepada hasil kemantapan Aqidah yang syumul..Melambangkan peribadi yang menjiwai serta melakarkan konsep intipati shahadatain di dalam keidupan beliau..
So,kali ni nak cerita pasal sahabat Rasulullah S.A.W ni..Al-barra` bin Malik merupakan adik tunggal kepada Anas bin Malik..sebagaimana yang sedia maklum Anas bin Malik telah di serahkan oleh ibu beliau kepada Rasulullah ketikan berumur 10 tahun untuk berkhidmat keada Rasulullah dan Islam..Rasulullah segera berdoa kepada Allah agar Anas dikurniakan harta yang banyak,anak yang ramai serta umur yang panjang.Ternyata doa Baginda dimakbulkan oleh Alla dimana Anas telah dipanjangkan umurnya sehingga mencecah 99 tahun.Begitu juga dengan anak-anak yang ramai serta rezeki yang mencurah-curah.. heh,kita berbalik kepada kisah Al-Barra` bin Malik tadi..hmm Al-Barra` memiliki susuk tubuh yang amat kecil,digambarkan oleh sebahagian kitab sirah,ketinggian beliau menyamai ketinggian seorang dewasa yang sedang duduk..tapi kata pepatah "dont judge a book by it`s cover.."Bila membaca kisah beliau aku dapati kebanyakan testimonial tentang beliau diberikan oleh Khalid al-walid..kenapa???mula-mula tertanya-tanya gak..but then baru perasan sahabat Rasulullah yang low profile ini merupakan seorang pejuang yang berani dan tangkas..beliau menyertai hampir kesemua peperangan bersama umat Islam..tidak hairan mengapa banyak testimonial yang tercatit di lembaran sejarah dari Khalid panglima Perang Islam yang terbilang..
Khalid menyifatkan Al-Barra` sebagai bersuara lunak dan bijak berkata-kata..sering dipanggil untuk mengembalikan semangat tentera Islam..kekuatan jiwa yang di mangkin oleh tahajjud dan kejelasan tentang hakikat shahadah telah menyebabkan tiap bait-bait katanya berisi dengan ruh yang bisa menyerap kedalam hati-hati yang mendengar..
"sesungguhnya segala-galanya hanyalah kerna ALLAH dan SYURGA.."
"Innama Hua Allah,Waljannah.."
Congakata yang sentiasa menghiasi kata-kata beliau yang lahir dari hati beliau yang Ikhlas telah membuatkan aku terpesona.memikirkan kembali diri ini..sejauh manakah niat dalam amalan telah ku selarikan??adakah aku tergolong didalam golongan yang digambarkan oleh Ar-Rasul dilam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah di dalam riyadussalihin..antara lain baerbunyi
"tiga golongan yang dimasukkan kedalam neraka di kahir zaman nanti ialah..pertama orang kaya yang menginfakkan seluruh hartanya kepada jalan Allah..kedua,Orang berilmu yang mengajarkan ilmunya dan yang ketiga Mujahid yang berjuang sehingga mengorbankan jiwanya.."
mengapa??
kerana semua yang dicampakkan kedalam neraka td telah hilang keikhlasan dari hati mereka,telah menyimpang matlamat mereka,terpedaya dengan tipu daya dunia..
Ya walaupun masa,harta bahkan myawa telah mereka gadaikan nesaya neraka jualah tempat mereka..
tidak hairanlah mengapa Abu Hurairah pengsan ketikan ingin menyampaikan hadis ini..Betapa bimbangnya beliau termasuk dalam salah satu dari katagori di atas tadi..
Walaubagaimanapun yakinlah wahai ikhwah dan Akhawat Allah maha Adil lagi Maha Mengetahui..Terusakan langkah kita..Hanyya Allah yang boleh menilai hati-hati kita ini..hayatilah kata2 Al-Barra` ini..

"sesungguhnya segala-galanya hanyalah kerna ALLAH dan SYURGA.."
"Innama Hua Allah,Waljannah.."

So sekarag kita nilai kembali diri kita..dimanakah kita??mari kita bersama men"tahqiq"kan shahadah kita!!kita buktikan dengan amal-amal yang konsisten..
pasal cerita Al-Barra` yang seterusnya cari la kat library ke..my reference is dari kitab "ar-rijal haula rasul"by khalid mohd khalid..besh!!

p/s

shukur..my current wife (my PC) baru sihat..VIRUS ni meman menyakitkan moga2 tak kena lagi lepas ni..

0 comments: